woensdag 23 april 2014

Introductie


Hallo hallo,

Welkom op dit kleine blogje van mijn avonturen in het gehucht genaamd  Los Angeles. Het zijn allemaal maar een stelletje watjes hier, ze kunnen niet eens hun binnenstad volplempen met wolkenkrabbers en ze durven niet zonder helm op een fiets te stappen of een beetje door te rijden op de snelweg...

Ik zal eens beginnen met een korte uitleg wat mijn plannen zijn in dit vreemde dorpje voordat ik verslag ga doen over mijn ervaring tot nu toe. Als afstudeeropdracht van mijn studie Human Media Interaction aan de Universiteit Twente heb ik besloten om naar het buitenland te gaan. Na een tevergeefse lange zoektocht naar een universiteit die me een half jaar zou willen verdragen, ben ik rond gaan vragen bij docenten van de HMI-faculteit en zo ben ik in contact gekomen met een professor aan de University of Southern California (USC). Deze professor heeft al eerder slachtoffers uit Nederland (en andere landen) laten komen voor een opdracht, dus hij had er vertrouwen in dat hij mij ook wel aan zou kunnen.

Mijn afstudeeropdracht gaat over gezichtsuitdrukkingen van mensen tijdens het spelen van een computergame terwijl ze zowel zichzelf als hun tegenstander kunnen zien via webcam. Als mensen weten dat ze bekeken worden zullen ze iets meer aandacht besteden aan hoe ze kijken, in plaats van dat ze helemaal gefocust naar een beeldscherm zitten te staren, zoals:


Het doel van de opdracht is om te kijken naar de invloed van bepaalde gezichtsuitdrukkingen tijdens het spelen van een competitief spel. Als speler A glimlacht nadat hij een zet heeft gedaan, zou speler B kunnen afleiden dat speler A een snood plan heeft bedacht, waar speler B vervolgens rekening mee kan houden.

De specifieke omschrijving van de opdracht zal nader vastgesteld moeten worden, maar dit is in ieder geval alvast het globale idee. Games, facial expressions, Los Angeles, en een lange vlucht was genoeg motivatie voor mij om deze opdracht aan te nemen en aan dit mooie avontuur te beginnen!

P.B. (Post Blogum)
Kleine toelichting over de eerste paragraaf:
Los Angeles ligt vlakbij de zogenaamde San Andreasbreuk, een grote breuklijn tussen twee aardplaten, waardoor er nog wel eens aardbevingen willen voorkomen. Dit is de voornaamste reden dat er erg weinig hoogbouw in LA is. Er zijn wel een aantal wolkenkrabbers te vinden, voornamelijk rond het centrum, maar dat zijn er lang niet zoveel als bijvoorbeeld in New York.
Verder is het hier verplicht om een helm te dragen op de fiets, niet zozeer vanwege de aardbevingen, maar omdat er vrijwel geen fietspaden zijn, terwijl automobilisten gewoon met 60km/u langs je heen sjeezen in de binnenstad. Nu vraag ik me af hoeveel een helm daarbij helpt, maar goed...
Tenslotte, het snelheidslimiet in de binnenstad is (voor ons) redelijk hoog, maar op de snelwegen in Californië mag je slechts 100km/u rijden. De reden hiervoor heb ik nog niet weten te achterhalen, wellicht komt dit omdat de meeste wegen die ik tot nu toe heb gezien niet heel netjes gebouwd zijn en dat auto's erg snel stuq gaan met hoge snelheid over deze wegen.

1 opmerking: